Selamat Datang ke Ruai Aman. Blog Berinformasi dan BerilmiahTerima kasih atas kunjungan anda. Kehadiran anda amat dialu-alukan.

Welcome To My Ruai

Aug 29, 2012

Sikap Orang Kita

Apa khabar semua? Harap-harap semuanya sihat sejahtera, tersenyum ceria di samping keluarga tercinta. Dah beberapa hari tak menulis di ruangan kesayangan hamba ini. Alasan biasa, sibook! Boleh caya ker?

Kali ni nak kongsi sedikit dengan pembaca semua tentang sikap orang kita. Bukan semua ye, segelintir sahaja! Sikap segelintir inilah yang memberi imej kurang manis kepada semua. Bak kata pepatah, seekor kerbau membawa lumpur, habis semua benda terpalit. Ha... begitulah lebih kurang mukadimah berkenaan cerita yang ingin aku kongsikan.

Cuti lepas, kami anak beranak mengambil peluang berjalan-jalan di sebuah pasaraya. Tempat parking yang strategik semuanya sudah penuh. Pusing punya pusing, terjumpa sebuah tempat parking kosong. Kira-kira 20 meter dari pintu masuk pasaraya. Masuk aje, bunyi bingit suara manusia bergabung dengan pelbagai jenis muzik. Riuh rendah jadinya. Happening! Anak-anak gembira tak terkata.

Setelah selesai membeli barang keperluan, aku menyorong sebuah troli yang hampir penuh. Agak banyak juga barang yang dibeli. Semasa memunggah barang ke dalam kereta, aku terpandang sebuah keluarga kecil [suami isteri dengan dua orang anak yang berumur bawah 10 tahun, lebih kurang]. Si suami menyorong troli. Si isteri sibuk mengelap peluh @ minyak di muka. Selepas mengelap, dengan selamba si isteri mencampakkan tisu muka tadi ke jalan. Hati aku berbisik [busy body betul], hamboiii.... Baik punya tabiat!

Si suami pula mengangkat dua plastik kecil [tak sampai 3 kilo kot] dari dalam troli lantas bergerak menuju ke kereta. Kereta pacuan 4 roda, Hilux lagi! Troli ditinggalkan begitu sahaja di tempat parking. HAMBOiiii.... baik punya perangai! Aku pulak terlebih geram. Macamlah aku baik sangat hehe. Tapi aku memang tak pernah tinggalkan troli macam tu. Itu aku boleh jamin. Walaupun tak ada sesiapa yang menegur tetapi rasa malu pula nak berbuat demikian.

Tabiat ni boleh dilihat di mana-mana pasaraya @ gedung membeli-belah. Kadang-kadang, nak parking pun sudah sebab troli dah parking awal-awal di petak parking. Rasa geram pula. Dah tahu barang tak banyak mana, tak perlulah guna troli bagai. Kalau pun nak pakai troli, pandai-pandailah hantar ke tempat yang disediakan.  Tapi siapalah aku nak betulkan keadaan. Aku hanya mampu pesan dengan anak isteri agar jangan amalkan tabiat tersebut.

Haaa... begitulah cerita tentang sikap @ mentaliti orang kita. Itu hanya secebis kisah. Banyak lagi tabiat kurang manis yang kita lakukan dan kadang kala memang kita sengajakan. Tak elok kan?Kepada pembaca semua, jadilah warga Malaysia yang menjunjung nilai-nilai murni. Takkan kita mahu dicop sebagai warga yang kurang kesedaran sivik!




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...