Selamat Datang ke Ruai Aman. Blog Berinformasi dan BerilmiahTerima kasih atas kunjungan anda. Kehadiran anda amat dialu-alukan.

Welcome To My Ruai

Aug 11, 2012

Sisa Pepejal vs Kitar Semula


Pernahkah kita mengambil berat tentang masalah alam sekitar yang semakin kronik? Isu sampah-sarap, pencemaran sungai, pencemaran udara dan lambakan sisa pepejal adalah antara isu alam sekitar yang menjadi perbincangan hangat di peringkat global. Pernahkan kita terfikir, salah satu cara mudah untuk mengurangkan beban pencemaran alam sekitar ialah memperhebatkan kempen kitar semula. Sejauh mana kempen ini mampu menyelamatkan alam sekitar?
                Masyarakat global semakin risau dengan bahana kepupusan sumber alam dan juga pencemaran alam. Pelbagai usaha telah dijalankan untuk menangani masalah ini termasuklah pelaksanaan kempen kitar semula. Kempen kitar semula yang menggabungkan kaedah recycle, refuse dan reuse dianggap antara langkap paling praktikal untuk mengatasi masalah ini.
                Pelaksanaan kempen kitar semula mampu memelihara alam sekitar daripada tercemar. Kepesatan pembangunan termasuklah perindustrian, pertanian, penternakan dan petempatan menghasilkan banyak bahan buangan sisa pepejal. Besi dan plastik yang mengambil masa puluhan tahun untuk reput menambahkan lagi kroniknya pencemaran alam sekitar. Justeru, dengan adanya kempen kitar semula ini, bahan-bahan besi , plastik, kertas dan kaca boleh diproses semula atau digunakan semula. Langkah ini sudah pasti dapat mengurangkan kuantiti sampah yang mencemarkan alam sekitar.
                Selain itu, program kitar semula juga mampu untuk memelihara sumber yang terhad.
Kerakusan manusia untuk mengaut keuntungan menyebabkan hutan ditebang dan perlombongan dijalankan tanpa had. Sekiranya kegiatan ini dijalankan secara tidak terancang, tidak mustahil kita akan mengalami kepupusan sumber yang bernilai. Oleh yang demikian, kitar semula mampu kertas dan tin-tin aluminium mampu menyelamatkan hutan dan sumber galian. Tegasnya, langkah mengitar semula ini mampu memelihara sumber daripada mengalami kepupusan.

                Langkah kitar semula juga dapat menjimatkan kos. Sebagai contoh, kos melombong mineral sangat tinggi jika dibandingkan dengan kos mengutip dan meleburkan semula besi buruk atau tin-tin aluminium yang jauh lebih murah. Kos menebang dan memproses pokok menjadi kertas juga jauh lebih mahal daripada kos memproses semula terpakai. Langkah bijak ini sudah pasti member pulangan yang lumayan kepada pengusaha.  Mereka bukan sahaja dapat  menjimatkan kos tetapi membantu dalam meningkatkan keuntungan.

                Di samping itu, langkah mengitar semula ini juga dapat mewujudkan peluang pekerjaan. Orang ramai boleh melakukan pekerjaan ini secara sambilan dari rumah. Para peniaga juga berpeluang menjalankan perniagaan mengumpul dan membeli  barangan terpakai. Secara tidak langsung hal ini akan membawa kepada wujudnya kilang pemprosesan barang buangan ataupun barang terpakai. Berdirinya kilang pemprosesan ini sudah pasti akan dapat menyediakan peluang pekerjaan kepada penduduk setempat.

                Sebagai warganegara yang bijak, kita seharusnya menyahut seruan kerajaan untuk menjayakan program kitar semula ini. Sokongan padu semua pihak amat penting bagi menjamin kelestarian alam kita. Kita sudah pasti tidak mahu menyesal dikemudian hari apabila bumi yang satu ini tercemar dan kehilangan sumber pentingnya.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...