Selamat Datang ke Ruai Aman. Blog Berinformasi dan BerilmiahTerima kasih atas kunjungan anda. Kehadiran anda amat dialu-alukan.

Welcome To My Ruai

Sep 4, 2012

Memandang Ke Depan

Beberapa minggu yang lalu, saya sempat berkunjung ke rumah saudara [makcik]. Sambil berborak, saya sempat memandang gantungan manik di dinding. "Menantu saya yang buat" jelas makcik. Sebelum ini, anak dan menantunya bekerja di Johor. Hanya baru-baru ini mereka menetap di rumah panjang.

Cantik dan halus buatannya. Saya sangat tertarik melihat hasil kraf tangan yang begitu menyerlah. Alangkah sayangnya jika hanya dijadikan sebagai penghias dinding. Memanglah cantik tak terkata tetapi jika dijual tentu lebih berbaloi.

Bukan bermakna saya ni mata duitan hehe... tetapi hasil kerja yang begitu tinggi nilainya tidak seharusnya terperap begitu sahaja. Kalau dijual, pasti berharga dan boleh dijadikan sebagai sumber pendapatan sampingan. Cuba kita perhatikan orang Cina, apa sahaja barang @ produk yang boleh dijual mereka akan jual walaupun dikutip di tengah jalan. Itulah bezanya mentaliti orang kita berbanding mentaliti orang Cina.

Orang kita mempunyai pelbagai produk yang boleh diketengahkan di pasaran tetapi kita tidak mempunyai mentaliti berniaga. Kita tidak mempunyai keinginan untuk berniaga. Tidak ada kemahuan. Kita tidak melihat @ "buta" untuk melihat kemampuan diri menjana ekonomi keluarga dengan kebolehan yang ada. Ini merupakan satu pembaziran.





 Menawan hati. Ini adalah hasil kerja tangan menantu kesayangan makcik saya ni hehe... Satu lagi hasil yang sangat menarik ialah tali leher yang diperbuat daripada manik [Sori, tak sempat ambil gambar. Tunggu...]. Saya sempat membeli satu. Tanpa disangka, rupa-rupanya ramai pula rakan sekerja yang tertarik dan membuat tempahan. Kan....!!! Rantai ini sesuai digayakan untuk ke tempat kerja, majlis makan malam atapun digantung di dinding mahupun kereta. Ia juga sesuai dijadikan sebagai cendera hati. Harga? Taklah mahal sangat...RM30 - RM120.00 jer, bergantung kepada saiz.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...