Selamat Datang ke Ruai Aman. Blog Berinformasi dan BerilmiahTerima kasih atas kunjungan anda. Kehadiran anda amat dialu-alukan.

Welcome To My Ruai

Jul 20, 2011

Bicara Selamba: Program Realiti TV

[pembaca budiman: bahasa yang digunakan di dalam artikel ini tidak gramatis]

Yeke….sampai begitu sekali? Woooo……memang kebanyakan program & rancangan realiti merosakkan masyarakat terutamanya golongan muda hari ini. Tetapi….tetapi bukan semuanya.

Walau apapun, tahniah kepada TV 1, dalam banyak-banyak rancangan dan program “sardin” yang ada di TV1, mereka masih boleh menyelitkan rancangan seperti National Geographic. Tahniah. Inilah rancangan yang banyak manfaat kepada penonton. Dulu ada di TV3, tetapi sayangnya tidak kekal lama. Malah, program & rancangan realiti TV yang diberikan keutamaa.

Katanya, peminat mahukan program & rancangan realiti (TV) diadakan dan tidak perlu dihentikan. Statistik mana yang mereka ambil? Kenapa? Kalau mana-mana individu yang ingin menjadi artis Malaysia perlukah masuk program & rancangan realiti (TV), baru boleh jadi popular dengan cepat dan berjaya. Bagi saya kalau anda sememangnya berbakat tidak perlu program realiti TV pun boleh jadi bagus dan pentingnya boleh tahan lama. Belajar-belajar dan terus belajar. itu sahaja sifirnya. Tiada jalan pintas di dunia ini. Cita-cita besar!!!! Wang penonton dan peminat program & rancangan realiti TV telah habis berapa juta dilaburkan semata-semata untuk mengundi. Bagaikan dirasuk!!! Seronok sendiri!!! Wahai penonton sekalian apa yang anda dapat dengan mengundi? Eh…duit aku, suka hati akulah. Ok…teruskan.

Rancangan realiti TV seperti Akademi Fantasi dan sekutu dengannya modus operandi cuma satu, memerlukan undian SMS anda sebagai penonton. Mulalah episod terkeluar kemudian dapat masuk balik. Taukey-taukey di sebalik program & rancangan realiti TV tersenyum lebar apabila penonton terus bersedekah semata-mata untuk memastikan artis kesayangan mereka terus dalam perlumbaan menjadi artis mee segera.

Program realiti TV di Malaysia seperti Sehati Berdansa, Akademi Fantasia dan Mentor wajar dihentikan kerana ia menggalakkan pembaziran di kalangan masyarakat. Kewujudan program-program realiti TV di Malaysia yang seumpama itu juga hanya menguntungkan stesen televisyen dan syarikat telekomunikasi terbabit. Sedangkan, budaya berbelanja tidak seharusnya mendorong masyarakat atau pengguna melakukan pembaziran terutama dalam keadaan ekonomi dunia yang masih tidak menentu sekarang.
Budak-budak sekarang pula “akal pendek” dan masih mentah. Yang difikirkan cuma keseronokan dan “keindahan” tanpa memikirkan kesan jangka masa panjang. Pada saya program & rancangan realiti TV di Malaysia ini menjurus kepada pembaziran kerana ibu bapa terpaksa menambah nilai kad prabayar telefon bimbit bagi membolehkan anak-anak mereka turut serta dan kalau antara yang cukup bersetuju kalau dihentikan sahaja. Kecewa kalau ditamatkan? Geleng kepala……

Kesan buruk program realiti TV di Malaysia
1. program realiti TV seperti inilah yang akan menjahanamkan masa depan remaja. Sebab mereka dapat cepat glamor dan malas untuk belajar. Mereka nampak program realiti TV di Malaysia sebagai talian hayat atau jalan pintas jikalau mereka gagal sekalipun dalam pelajaran. “Malas aa……….nak skolah….baik jadi penyanyi, boleh jadi cepat kaya macam artis-artis Malaysia yang ini“

2. Bazir duit mak bapak satu hal. Kalau dah bekerja nak mengundi, peduli apa saya. Terpulang, itu duit anda. Yang dirisaukan remaja hari ini.

3. Cuba tengok kebanyakan program realiti TV di Malaysia, kenapa mesti ada peserta menangis apabila tersingkir. Nak ambil simpati ker? Sebab apa jadi begini, kerana sudah ditanamkan setiap peserta untuk menangis apabila disingkirkan. Pokok pangkalnya, SMS anda!!!!! Duit anda!!! Anda menangis apabila pernah kecewakan perasaan ibu bapa anda? Geleng kepala……………….

4. Setuju atau tidak, kita memang tidak dijajah daripada segi fizikal tetapi kita sedang dan terus dijajah daripada sudut pemikiran. Lebih bahaya daripada biasa.

5. Ada boleh tambah sendiri keburukan rancangan realiti TV di Malaysia?
Sumber: Berita Semasa.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...