Selamat Datang ke Ruai Aman. Blog Berinformasi dan BerilmiahTerima kasih atas kunjungan anda. Kehadiran anda amat dialu-alukan.

Welcome To My Ruai

Jun 29, 2012

Bahana Kemarau

Dalam artikel sebelum ini saya menjelaskan serba sedikit mengenai bencana kemarau. Kali ini saya ingin mengajak pembaca semua melihat bencana kemarau dari aspek kesannya terhadap kesihatan manusia.

Sebagaimana yang diterangkan sebelum ini, kemarau ialah kejadian hujan tidak turun di sesebuah kawasan untuk tempoh yang lama sehingga menimbulkan masalah panas @ suhu melampau dan krisis bekalan air. Masalah ini sudah pasti paling teruk dirasai oleh mereka yang belum mendapat bekalan air paip / bertapis.

Kanak-kanak  cenderung menghadapi kesihatan apabila  mereka terdedah kepada cuaca panas yang melampau. Selain itu, masalah bekalan air bersih juga menjurus kepada penggunaan air yang kurang bersih. Penggunaan bekalan air yang tidak bersih memudahkan seseorang itu terutama kanak-kanak terdedah kepada jangkitan penyakit seperti taun. Hal ini disebabkan oleh tahap keimunan kanak-kanak adalah lebih rendah berbanding orang dewasa.

Perubahan cuaca juga menggalakkan pembiakkan mikroorganisma seperti bakteria dan virus. Keadaan ini sudah pasti memberikan kesan negatif kepada kesihatan manusia. Gelombang haba misalnya, boleh memudaratkan bahkan menyebabkan kematian, khususnya kepada pesakit jantung dan asma ( respiratori).

Justeru kita sepatutnya mengambil langkah berjaga-jaga semasa musim kemarau. Pastikan kita mengambil bekalan air yang bersih bagi mengelakkan jangkitan kuman dan sebagainya. Kalau boleh, elakkan dari terlibat dengan aktiviti luar rumah yang terlalu lama kerana kemarau biasanya turut 'membawa' bersama jerebu. Perhatikan anak-anak anda agar tidak terdedah kepada sebarang risiko kesihatan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...