Selamat Datang ke Ruai Aman. Blog Berinformasi dan BerilmiahTerima kasih atas kunjungan anda. Kehadiran anda amat dialu-alukan.

Welcome To My Ruai

Mar 9, 2011

Penerokaan Angkasa Lepas

Pengenalan
Penerokaan manusia ke angkasa lepas bermula pada April 1961 apabila angkasawan pertama, Yuri Gagarin membuat pusingan bersejarah mengelilingi bumi dengan masa 108 minit, menggunakan kapal angkasa Vostok 1 seberat lima tan.
1969- manusia mendarat di bulan (Neil Amstrong) kapal angkasa Apollo 11


Malaysia?
Jika tidak kerana kejadian pesawat angkasa lepas Columbia yg meletup dan mengorbankan semua tujuh anak kapalnya pada Februari 2003, sejarah kelahiran angkasawan pertama negara boleh tercatat lebih awal.
Mengikut perancangan asal, angkasawan negara akan mengikuti misi penyelidikan penerokaan angkasa lepas dengan angkasawan Rusia pada tahun 2005, sebelum Pentadbiran Penerbangan dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) di Amerika Syarikat menangguhkannya [untuk siasatan].

- 10 Oktober 2007, Malaysia mencipta sejarah dalam bidang aeroangkasa apabila angkasawan pertama negara memulakan misi penyelidikan di Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS). Ia menempatkan Malaysia dalam kumpulan elit 37 negara di dunia yang berjaya menakluki angkasa lepas sejak kejayaan misi pertama manusia ke cakerawala oleh angkasawan bekas Soviet Union, Yuri Gagarin pada 12 April 1961.

Kapal angkasa Soyuz 15-S yang membawa angkasawan pertama negara, Dr Sheikh Muszaphar Shukor Sheikh Mustapha, selamat dilancarkan dari Kosmodrom Baikonur, Kazakhstan..
Pelancaran roket Soyuz TMA-11 yang membawa kapal angkasa itu ke Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS) tepat jam 7.21 malam (9.21 malam waktu Malaysia), mencatat satu lagi kegemilangan dalam lipatan sejarah negara di peringkat antarabangsa. Dr Sheikh Muszaphar, 35, mencatat sejarah sebagai angkasawan Islam pertama yg berpuasa dan beraya di angkasa lepas.

Selain Dr Sheikh Muszaphar Shukor, misi kapal angkasa seberat 7,170 kilogram itu juga disertai Komander Peggy Whitson dari Amerika Syarikat dan jurutera penerbangan, Yuri Malenchenko dari Russia. Di ISS, angkasawan negara akan menjalankan tiga eksperimen berkaitan sel barah, bakteria dan pengkristalan protein.

Sudah tentu kejayaan awal program angkasa lepas ini akan diteruskan dengan kegiatan penerokaan seterusnya yang melibatkan penggunaan teknologi tinggi. Untuk menyemarakkan semangat dan impian rakyat Malaysia untuk meneroka ke bidang angkasa lepas serta teknologi yang berkaitan tentulah program ini memerlukan penyertaan dan penglibatan banyak pihak. Penerokaan dan kajian angkasa lepas adalah bidang yang memerlukan penguasaan teknologi tinggi & pada masa yg sama impian dan khayalan perlu ditanam di kalangan anak muda negara ini.


Kepentingan Misi Penerokaan Angkasa Lepas
1. meningkatkan pengetahuan manusia
- m’jalankan kajian ttg planet/ bulan di angkasan lepas
- sumber pada masa depan (air didapati di planet M)
- meninjau reality keadaan alam sekitat, kajian ttg meteor/ galaksi
- menangkis tanggapan sesetengah pandapat bhw di planet ada dewa-dewi

2. pengembangan teknologi satelit melalui penerokaan angkasa lepas
- siaran langsung peristiwa yg berlaku di seluruh dunia
- meramal cuaca, membantu pelayar
- pembangunan dr sesi telekomunikasi


Keburukan
1. Program yg berisiko tinggi
- Membahayakan keselamatan manusia
-Cth: Kapal angkasa Challenger telah meletup semasa pelancarannya [1986] dan kapal angkasa Columbia juga meletup pada tahun 2003.

2. Kos yang mahal
- Menelan belajar berbilion USD.
- Faedah pula hanya dinikmati segelintir manusia.
Alangkah baiknya kalau wang ini disalurkan untuk membantu penduduk dunia yang memerlukan

3. Pencerobohan privasi
- pergerakan/ tindakan individu dijejaki
- individu tidak ada lagi privasi

4 . Pencemaran
- Pelepasan kapal angkasa, jumlah bhn api dikeluarkan adalh sgt tinggi

Kesimpulan
- penerokaan angkasa lepas meningkat tahap pengetahuan dr sg teknologi maklumat di samping membangunkan ekonomi negara
- memastikan satiap kali pelepasan angkasa lepas kurang memberikan kesa negatif dan tidak menancam keselamatan penduduk tempatan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...