Selamat Datang ke Ruai Aman. Blog Berinformasi dan BerilmiahTerima kasih atas kunjungan anda. Kehadiran anda amat dialu-alukan.

Welcome To My Ruai

Mar 16, 2011

Mengawal Gas Rumah Hijau

Gas rumah hijau boleh menggugat kestabilan iklim dunia. Justeru, Pertubuhan Pembangunan Perindustrian, UNIDO iaitu sebuah agensi PBB, telah mencadangkan beberapa langkah untuk memastikan suhu dunia tidak naik melebihi 20 darjah selsius. Antara langkah yang dicadangkan ialah;

i. Kecekapan tenaga
- Menurut hasil kajian UNIDO, purata kecekapan tenaga dunia ialah 26%. Angka ini perlu ditingkatkan untuk membantu negara-negara sedang membangun agar supaya berada sama paras dengan negara maju.

ii. Penggunaan tenaga yang boleh diperbaharui
- Tenaga yang boleh diperbaharui membekalkan 21% tenaga yang diperlukan oleh sektor industri menjelang tahun 2050.
- Ia mencukupi untuk menangani bencana kemarau, banjir, ribut melampau, kenaikan paras air dan kecairan ais di kutub akibat perubahan iklim.
- Contoh: tenaga solar, angin dan biojisim.

iii. Pengumpulan semula gas rumah hijau
- Langkah ini akan digunakan selepas semua langkah i dan ii dilaksanakan.
- Teknologi ini sedang pesat dibangunkan untuk kegunaan stesen jana kuasa dan dalam peralatan perindustrian.

Pembuat dasar di sesebuah negara harus lebih tegas dan peka dalam menggariskan pelan penggunaan tenaga yang lebih bersih agar kesan gas rumah hijau dapat dikurangkan. Subsidi dan sokongan kerajaan amat penting agar penggunaan tenaga yang lebih lestari dapat disebar luas bagi mengurangkan peggunaan tenaga yang tidak boleh diperbaharui seperti bahan api fosil yang mengandungi karbon dioksida.
* UNIDO ialah agensi yang berperanan mempromosikan pembangunan lestari dalam sektor industri di negara-begara sedang membangun.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...