Selamat Datang ke Ruai Aman. Blog Berinformasi dan BerilmiahTerima kasih atas kunjungan anda. Kehadiran anda amat dialu-alukan.

Welcome To My Ruai

May 16, 2011

Keldai Dadah 1: Taktik

Sejak belakangan ini, kes keldai dadah semakin menjadi-jadi di negara kita. Hari-hari kita disogokkan dengan berita tentang rakyat Malaysia menjadi mangsa keldai dadah. Ada yang lakukannya secara sukarela. Ada yang dipaksa. Kalau yang sukarela jadi keldai dadah, sebab nak jadi Orang Kaya Baru (OKB. Kalau yang diperdaya atau dipaksa, bolehlah kita tumpang simpati. Contohnya, Roslaila Abdul Aziz, 35, dari Kampung Sungai Tapah Tambahan yang ditahan polis Australia Sabtu lepas atas tuduhan menyeludup 75 bungkusan disyaki dadah dalam perut. Semuanya angkara kawan durjana. Kawan makan kawan.

10 Taktik Keldai Seludup Dadah .

1. Taktik sembunyi dalam perut.
- Tiada cara lain dadah (dadah berpeket) boleh masuk ke dalam perut melainkan melalui mulut. Jadi keldai atau mangsa ini akan menelannya untuk disimpan dalam perut untuk beberapa hari sehingga sampai ke lokasi yang ditetapkan. Paket dadah dalam ketulan kecil yang diikat ini akan diambil semula ketika "melepaskan hajat". Jika paket dadah dalam plastik kecil yang ditelan tidak pecah, keldai ini akan selamat. Jika pecah, boleh ucap selamat tinggal jika terpaksa dimasukkan ke wad ICU.

2. Taktik sembunyi dalam kasut.
Dalam kasutpun boleh sorok dadah. Geliga betul otak keldai ini. Jika pecah, organ dalam tubuh tetap selamat. Tak terjejas apa-apa. Tak macam sembunyi dalam perut. Mungkin keldai ini fikir masakan pegawai kastam boleh jangka dalam kasut dia ada bahan terlarang. Paling tidakpun, keldai ini fikir dia pasti selamat jika pegawai kastam ini bimbang mengambil risiko memeriksa kasutnya. Takut tumbang terhidu aroma stokin. :-)

3. Taktik upah nelayan tradisional
Nelayan ini mungkin rasa selamat. Sebab kegiatan haram dia tak perlu buat pemeriksaan kastam dan imigresen. Dadah ini akan disorok dalam tong ikan bersama longgokan ais. Diorang fikir genius jugak otak diorang. Kiranya sambil menyelam sambil minum air. Sambil bawa ikan, sambil sumbat sekali dengan dadah. Daripada jual ikan kembong, ikan lolong, ikan tongkol entah bila nak kaya. 2020 belum tentu. Lagi baiklah bawa dadah. Ini cara keldai nelayan berfikir barangkali.

4. Taktik "Lost & Found"
Taktik ini tidak guna keldai sepanjang penerbangan. Penghantar selamat. Mereka cuma perlu poskan beg pakaian berisi dadah ke mana-mana lokasi. Bila sampai di lokasi tersebut, di lapangan terbang biasanya, bagasi ini tidak dituntut segera. Seolah-olah bagasi ini hilang dari tangan pemilik. Esoknya, baru ada keldai sebenar yang akan tuntut bagasi ini. Dia akan dakwa beg dia hilang. Bila diperiksa, kantoi terdapat dadah dalam beg tu.

5. Taktik add saya di Facebook.
Hati-hatilah kalau ada mat negro nak berkawan rapat dengan kita. Kalau dia minta kita add dia, jangan dilayan. Buat muka sardin. Walaupun rupanya tidak kita kenal, tapi lubang hidungnya tetap menjadi pujaan bila kita dah jatuh cinta dan kemaruk tergila-gilakannya. Masa inilah, diaorang akan ambil kesempatan dengan mempergunakan kita untuk menyeludup dadah keluar.

6. Taktik pakai bengkung.
Selepas seludup dadah guna bagasi asyik kantoi, keldai dadah ini tukar pula dengan cara sorok dalam bengkung yang dipakainya di perut. Apa kes lelaki pakai bengkong. Bukannya lepas beranak. Bila diselak perut, ada bengkung, kalau tak kerana buang tabiat, ini mesti ada simpang "barang baik". Macam mana nak selamat kalau pihak imigresen syak bukan-bukan. Akhirnya, kantoi jugak

7. Taktik tampal logo.
Sekali buat lepaslah. Dua tiga kali buat tentu kantoi. Sindiket ini akan tampal macam-macam logo di kenderaan untuk mengelak disoal siasat semasa melalui sekatan jalan raya. Bila tampal logo polis, askar, pihak berkuasa lain dan ahli politik, biasanya orang tersebut boleh lepas mudah dalam mana-mana sekatan jalan raya oleh pihak polis. Tapi polispun cerdik. Cara penjenayah jawab soalan itupun polis dah tahu logo itu palsu atau betul. Jika palsu, sudah tentu ada yang tak kena dalam kenderaan tu. Apatahlagi orangnya.

8. Taktik seludup dalam kuantiti yang kecil.
Jika kuantitinya banyak, pihak berkuasa senang kesan. Nak sorok pun susah. Keldai dadah dari Iran tukar pula taktik kepada membawanya dalam kuantiti yang kecil antara 1 kilogram hingga 3 kilogram. Prinsip mereka, biar sedikit asal banyak. (Jangan pening. Maksudnya biar sedikit dadah tapi banyak wang)

9. Taktik rendam dengan cecair dadah.
Ini juga taktik yang popular. Suspek akan merendam apa saja pakaian termasuk tuala dan sapu tangan ke dalam cecair dadah. Tuala yang direndam dalam cecair dadah itu kemudiannya dibalut dengan plastik lutsinar sebelum disorokkan dalam bagasi yang dibawa. Dari segi luarannya memang tiada kelihatan bungkusan apa-apa jenis dadah tapi cecair dari resapan tuala itulah akan digunakan balik untuk memproses dadah.

10. Taktik guna burung merpati.
Ini kisah di Colombia. Dekat Malaysia belum ada lagi. Burung merpati dilatih untuk terbang ke satu-satu tempat. Penjara misalnya. Bila merpati tu dah lulus ujian, giliran dia buat kerja dengan mengangkut dadah tu untuk dihantar ke penjara. Paket dadah akan diikat ke badan merpati sebelum diarah terbang untuk diberikan kepada orang-orang tertentu.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...