Selamat Datang ke Ruai Aman. Blog Berinformasi dan BerilmiahTerima kasih atas kunjungan anda. Kehadiran anda amat dialu-alukan.

Welcome To My Ruai

Mar 9, 2011

Cetak Rompak

Pengertian
Cetak rompak merujuk kepada cetak rompak karya penulisan, perisian komputer, lagu dan filem tanpa kebenaran pihak pengeluar.

Berdasarkan laporan cetak rompak perisian global, kerugian yang dialami oleh industri perisian di seluruh dunia disebabkan cetak rompak adalah berjumlah RM45,258 billion. Didapati sebanyak 228 juta daripada 574 juta aplikasi perisian perniagaan yang dipasang di seluruh dunia pada tahun 1997 telah dicetak rompak.


Faktor
1. Karya cetak rompak lebih murah.
- Cth; Jika mereka boleh memiliki sebuah CD dan VCD dengan harga RM5, jadi mengapa mereka perlu membayar dengan harga yang jauh lebih tinggi untuk mendapatkan barangan yang sama, begitu juga buku.

2. Teknologi yang canggih
- Teknologi ini membolehkan barang tiruan yang dihasilkan hampir serupa dengan produk yang asal. Pengguna mudah terpedaya dan keliru dalam membezakan barangan yang asli dan yang tiruan. Telekomunikasi canggih seperti telefon mudah alih membantu pengedar buku, perisian komputer, CD dan VCD cetak rompak ini daripada dikesan oleh pihak berkuasa.

3. Kelonggaran penguatkuasaan undang-undang
- Akta Hak Cipta 1987 telah dilaksanakan selama 17 tahun, tetapi masalah cetak rompak yang melanda negara ini masih belum dapat dibanteras dengan jayanya. Kurang pemantauan.


Kesan
1. Menjejaskan industri hiburan negara
Dalam Mingguan Malaysia 20 Mei 2001: masa depan industri hiburan di negara kita akan mengalami kehancuran.
Akibatnya; pendapatan keseluruhan industri hiburan di negara ini merosot dari RM80juta pada 1996 kepada RM20juta pada tahun 2000. Manakala berdasarkan statisitik hiburan pula menganggarkan kira-kira 60% daripada keseluruhan nilai industri hiburan negara dikuasai oleh lanun cetak rompak.
Berdasarkan statistik yang dikeluarkan oleh International Intellectual Property Alliance, 2003 Special 301 Report, Malaysia, pendapatan industri hiburan di Malaysia mengalami kerugian pada tahap yang tinggi. Sejak dari tahun 1998 hingga 2003, kerugian yang di tanggung oleh syarikat rakaman adalah lebih daripada 70%.

2. Golongan penulis, pengeluar perisian, filem dan artis juga turut merasai kesan daripada cetak rompak.
- Misalnya artis popular di negara ini Siti Nurhaliza dan Raihan yang menerima kesan buruk ini, dimana hasil penjualan album mereka merosot dari tahun ke tahun. iaitu daripada 300000 unit kepada 100000 unit.
Keadaan ini mengakibatkan pendapatan golongan syarikat / artis / penulis semakin kurang.
Industri hiburan di negara kita turut mengalami kesan buruk akibat daripada cetak rompak. Malah apa yang lebih menyedihkan lagi terdapat banyak syarikat yang terpaksa gulung tikar disebabkan kesan cetak rompak.

3. Imej negara tercemar
- Negara kita merupakan antara negara yang paling teruk dilanda masalah cetak rompak. Ini menyebabkan pelabur-pelabur tidak yakin untuk melabur dalam industri hiburan di negara kita. Manakala pengeluar dari negara asing juga kurang berminat untuk menempatkan hasil mereka di negara kita. Ini menyebabkan negara kita terpaksa menanggung malu kesan daripada cetak rompak.

4. Pemilik sebenar akan mengalami kerugian
- Hasil karya ilmiah / ciptaan dicetak rompak. Menjejaskan usaha penciptaan sesuatu produk baru.


Cara mengatasi
1. Penggubal undang- undang dapat mengenal pasti masalah dengan lebih jelas dan mendalam. Dengan adanya maklumat yang mencukupi, para penggubal undang- undang dapat menggubal polisi yang lebih baik dan sempurna.
- Contohnya, mereka dapat mamperbaiki akta yang sedia ada seperti Akta Hak Intelek serta Akta Reka Cipta dan Bentuk. Contoh tambahan, hukuman yang berat akan dikenakan kepada pencetak rompak supaya kes cetak rompak dapat dikurangkan.

2. Manakala dalam industri pula, para pengusaha harus mengetahui keadaan sebenar ekonomi negara. Ini akan membolehkan mereka meramal situasi pasaran disamping memperbaiki produk dan keluaran mereka supaya lebih bermutu dan dapat menarik lebih ramai pembeli.

3. Menurunkan harga; harga barangan original kadang kala terlalu mahal dan tidak mampu dibeli oleh mereka yang kurang mampu. Menurunkan harga sekurang-kurangnya mendorong mereka membeli barangan tulen.

4. Peranan / tanggungjawab semua pihak- orang ramai tidak harus menyokong kegiatan cetak rompak dengan membeli produk berkenaan / buat laporan kepada pihak berkuasa. Pihak berkuasa harus memantau dari masa ke semasa dan bukannya bermusim. Peniaga harus mengenepikan perasaan tamak haloba sehingga sanggup melakukan perbuatan yang menyalahi undang2.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...