Selamat Datang ke Ruai Aman. Blog Berinformasi dan BerilmiahTerima kasih atas kunjungan anda. Kehadiran anda amat dialu-alukan.

Welcome To My Ruai

May 10, 2011

Sampah Angkasa 2

Pelanggaran Satellite USA-Russia: Wujudkan Sampah -Ancam Bumi
MOSCOW: Pelanggaran dua satelit boleh menyebabkan anggaran berpuluh-puluh ribu serpihan sisa di ruang angkasa lepas mengelilingi bumi dan bakal menjadi ancaman kepada satelit lain bagi tempoh 10,000 tahun akan datang. Serpihan yang mengelilingi planet turut membahayakan pesawat angkasa lain.

Seorang pakar angkasa lepas yang menyifatkan pelanggaran berkenaan sebagai 'satu malapetaka', berharap dapat memaksa pentadbiran Presiden Barack Obama menekankan isu yang diabaikan sejak sekian lama membabitkan serpihan di ruang angkasa lepas.

Ketua Misi Kawalan Russia, Vladimir Solovyov, berkata pelanggaran satelit tentera Russia dan satelit komersial Iridium Amerika Syarikat berlaku di bahagian paling sibuk berhampiran ruang bumi kira-kira 800 kilometer dari bumi.

"Jarak 800 kilometer adalah orbit paling popular yang digunakan oleh satelit komunikasi dan menjejaki bumi," kata Solovyov kepada pemberita, kelmarin.

"Serpihan berkenaan mendatangkan ancaman serius kepada kawasan terbabit." Solovyov berkata, serpihan pelanggaran berkenaan akan terus berada di orbit untuk lebih 10,000 tahun, walaupun ia amat kecil boleh mengancam kapal angkasa kerana kedua-dua berada pada kelajuan orbit tinggi berkenaan.

James Oberg, seorang jurutera angkasa lepas berpengalaman yang bekerja dengan program kapal angkasa NASA dan kini seorang perunding, menyifatkan pelanggaran di utara Siberia itu sebagai satu malapetaka.

NASA berkata, kejadian itu adalah pelanggaran berkelajuan tinggi pertama antara dua kapal angkasa membabitkan pesawat Iridium seberat 560 kilogram, manakala pesawat Russia seberat hampir satu tan.

David Wright daripada pertubuhan Union of Concerned Scientists Global Security berkata, pelanggaran berkenaan mungkin membentuk berpuluh-puluh ribu partikel lebih besar daripada satu sentimeter yang boleh menyebabkan kerosakan besar atau mungkin menghancurkan satelit.

Wright, dalam satu halaman web kumpulan itu berkata, dua blok serpihan besar daripada pelanggaran Selasa lalu boleh membentuk sebuah kelompok mengelilingi bumi.

Beliau menyifatkan serpihan itu umpama tembakan senapang yang boleh mengancam satelit lain.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...