Selamat Datang ke Ruai Aman. Blog Berinformasi dan BerilmiahTerima kasih atas kunjungan anda. Kehadiran anda amat dialu-alukan.

Welcome To My Ruai

May 10, 2011

Sampah Angkasa 1

SAMPAH-SARAP angkasa lepas, kotoran atau buangan ruang angkasa. Bahan buangan ini telah mengundang masalah besar kepada ruang angkasa planet Bumi. Ini termasuk nat, kepala bolt dari satelit atau Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS), bahan binaan stesen, pelbagai bahan yang dibuang secara tidak sengaja seperti sarung tangan angkasawan dan kamera.

Tidak mengambil kira badan kapal angkasa yang meletup dalam kemalangan, ia sudah pasti menambah jumlah sampah di angkasa. Jika dibiarkan, isu ini boleh membangkitkan masalah besar pada masa akan datang. Pusat Operasi Angkasa Eropah baru-baru ini mendedahkan beberapa imej yang mengejutkan berhubung isu ini. Gambar-gambar ini sebenarnya menunjukkan objek-objek yang dapat dikesan mengelilingi bumi pada orbit rendah iaitu kira-kira 35,786 kilometer (GEO).

Di antara tempoh masa pelancaran Sputnik pada 4 Oktober 1957 dan 1 Januari 2008, kira-kira 4,600 pelancaran telah dilakukan sekali gus meletakkan 6,000 satelit di orbit. Sebanyak 400 daripadanya mengelilingi planet Bumi. Daripada 5,600 satelit yang lain, hanya 800 yang berfungsi.

Kira-kira 50 peratus daripada benda-benda yang dikesan ini dipercayai boleh meletup atau berlanggar di antara satu sama lain. Seorang pegawai dari program perkhidmatan angkasa lepas Amerika Syarikat berkata, stesen angkasa kerap berlanggar dengan bahan buangan dan lebih daripada 80 tingkap perlu diganti setakat hari ini.

ISS sendiri kadang-kala terpaksa digerak untuk mengelakkan pelanggaran teruk. Satelit Envisat umpamanya, mempunyai halaju di antara satelit dan sampah-sarap pada 52,000 kilometer sejam. Jika objek ini melanggar satelit, ia boleh meninggalkan kesan kerosakan yang buruk dan mungkin menyebabkan bencana.

Selepas sesebuah misi berakhir, bateri, sistem dan tangki minyak yang meletup meninggalkan banyak bahan buangan yang hanya menambah bilangan buangan di orbit. Ada yang sebesar mikro meter dan sehingga 10 sentimeter atau lebih.

Letupan pertama pada 1961 meningkatkan bilangan objek buangan di ruang angkasa. Dalam dekad-dekad yang lalu, kebanyakan bilik operasi menggunakan kaedah pasif yang menghapuskan sumber tenaga yang berkait-rapat dengan bateri, tangki minyak dan lain-lain. Tetapi ini belum cukup baik.

Dalam tempoh 20 hingga 30 tahun, pelanggaran yang menyebabkan letupan boleh menambah lebih banyak jumlah sampah sarap di angkasa. Salah satu cara yang dipertimbangkan ialah mengurangkan misi membawa objek. Pendekatan lain ialah mengadaptasikan mesin membersih ruang angkasa lepas.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...