Selamat Datang ke Ruai Aman. Blog Berinformasi dan BerilmiahTerima kasih atas kunjungan anda. Kehadiran anda amat dialu-alukan.

Welcome To My Ruai

Jun 11, 2011

Remaja Lari Dari Rumah

PENDAHULUAN

Belakangan ini kita selalu digemparkan dengan tindakan nekad sesetengah remaja yang sanggup lari dari rumah. Ada yang sanggup mengikuti kekasih ke negara lain dan rela bergelar pendatang tanpa izin di negara lain. Ada yang sanggup keluar rumah gara-gara merajuk dengan teguran ibu bapa dan sebagainya.

Pada masa kini penglibatan remaja kita dalam kegiatan lari dari rumah memberi tamparan yang hebat kepada semua lapisan masyarakat serta menjadi tanda tanya kepada pembangunan negara. Remaja lari dari rumah merupakan satu masalah yang baru di kalangan masyarakat kita pada masa kini. Masalah ini menjadi satu gejala yang sukar untuk dibendung malah semakin berleluasa di kalangan anak-anak mahupun pelajar sekolah. Walaupun pelbagai langkah telah diusahakan oleh pihak-pihak tertentu namun masalah ini tetap berlaku di kalangan remaja kita.

PUNCA
Pelbagai punca yang membawa kepada berlakunya masalah ini. Antaranya ialah terpengaruh dengan rakan sebaya. Kebanyakan pelajar terikut-ikut dengan perangai rakan karib mereka. Seandainya rakan mereka suka berfoya-foya malah mereka cukup mudah untuk turut berfoya-foya bersama rakan-rakan tanpa memikirkan kesan baik dan buruknya. Rakan karib yang sering pulang lewat akan menpengaruhi mereka untuk turut pulang lewat. Begitu juga sekiranya rakan karibnya lari dari rumahmereka akan mengikutinya. Justeru, mereka akan berasa seronok dan tidak lagi mahu pulang ke rumah ibu bapa mereka. Terdapat juga segelintir daripada mereka yang mulai bekerja dan memulakan penghidupan baru dengan bekerja sendiri.

Nasihat yang diberikan oleh rakan sebaya yang tidak matang dan rasional apabila remaja meluahkan masalah mereka. Keadaan ini berlaku kerana rakan sebaya itu sendiri belum cukup matang dan berpengalaman dalam menangani arus kehidupan yang penuh cabaran ini. Sesungguhnya, rakan sebaya yang memberikan nasihat yang tidak baik akan membawa remaja itu mengambil tindakan untuk melarikan diri dari rumah. Perkara yang paling mengecewakan apabila ada anak gadis yang terlibat denagn gejala lari dari rumah.

Remaja lari dari rumah juga dianggap akibat unsur barat yang dipaparkan menerusi media massa terutama media elektronik. Remaja yang suka meniru akan melakukan perkara yang mereka tonton di televisyen tanpa sebarang keraguan. Remaja tidak mampu membezakan lakonan dan reality kehidupan yang jauh berbeza. Oleh itu, media massa menjadi faktor yang berupaya menimbulkan keinginan remaja untuk lari dari rumah mereka.

Masalah ini juga berlaku kerana kurangnya pegangan agama di kalangan mereka yang terlibat. Agama memainkan peranan penting dalam mendidik dan mengajar seseorang itu menjadi manusia yang berguna. Semua agama melarang penganutnya mengingkari dan meninggalkan ibu bapa sewenang-wenangnya. Sebaliknya, apabila seseorang itu mengabaikan ajaran agama akan menyebabkan mereka lebih terdedah kepada pengaruh luar sehingga terjebak kepada masalah lari dari rumah. Sesetengah ibu bapa yang tidak mempunyai pegangan agama gagal memdidik anak memreka mentaati ajaran agama, justeru apabila berlaku masalah ini, mereka begitu mudah meninggalkan keluarga mereka.

Selain daripada itu, remaja lari dari rumah berlaku akibat keretakkan sesebuah rumah tangga yang dibina sekian lama. Apabila berlaku pertelingkahan dan pergaduhan antara ibu dan bapa menyebabkan anak-anak mereka akan berasa bosan. Persalahfahaman antara ibu dan bapa yang membawa perceraian juga merupakan punca utama berlakunya kes anak-anak lari dari rumah. Apabila ibu atau bapa mengabaikan tanggungjawab untuk mendidik anak-anak mereka ini akan memyebabkan anak-anak akan berasa diri mereka tersisih.

Punca yang paling ketara ialah tekanan ibu bapa. Remaja yang lari dari rumah sering menggunakan alasan tekanan inu bapa sebagai penyebab utama mereka melakukan perbuatan terkutuk ini. Tekanan ibu bapa ini dikaitkan dengan kegagalan ibi bapa untuk memahami keperluan peribadi remaja yang begitu mendesak. Ibu bapa sering menyalahkan anak atau tidak memberikan kasih sayang yang sewajarnya kepada remaja.

Jadi, kegagalan ibu bapa memainkan peranan mereka menjadi pendorong utama remaja melarikan diri. Mereka cuba untuk mencari hiburan dan ketenangan. Jika tindakan lari dari rumah mampu memberikan ketenangan dan kebahagian dalam diri maka mereka sanggup melakunya. Golongan ini sanggup melakukan apa sahaja bagi mencapai kebahagian dalam hidup mereka.

Sesetengah keluarga mempunyai saiz rumah yang terlalu kecil. Hal ini memyebabkan rumah mereka terlalu sempit. Kadang-kadang remaja lelaki terpaksa tidur di ruang tamu. Bilik-bilik lain dihuni oleh ibu bapa dan anak perempuan. Lama-kelamaan timbul rasa bosa di hati mereka. Mereka akan mencari rumah lain yang mampu memberikan keselesaan untuk mereka. Akhirnya jika ada rakan-rakan yang mengambil tindakan lari dari rumah untuk tinggal di rumah yang lebih selesa malah akam mengikutinya.

LANGKAH MENANGANI
Gejala ini boleh ditangani jika semua pihak menganbil inisiatif dengan bersungguh-sungguh. Antaranya ialah ibu bapa harus memastikan pergaulan anak-anak mereka agar tidak melampaui batas. Seandainya anak-anak mereka berkawan dengan rakan yang mecuriga, ibu bapa harus bijak menasihati anak-anak mereka supaya menjauhi rakan sebaya yang sebegini.

Selain daripada itu, ibu bapa juga harus meningkatkan pemahaman terhadap amalan agama. Hal ini kerana apabila seluruh keluarga taat kepada perintah agama, mereka takut utnuk melakukan kesalahan dan kejahatan. Hal ini kerana setiap perlakuan yang menyalahi ajaran agama akan mendapat dosa. Justeru, anak-anak yang dididik dengan ajaran agama akan mendapat menghindari diri mereka daripada tindakan nekad tersebut.
Pihak berkuasa, khususnya pihak pols boleh menangkap remaja-remaja yang lari dari rumah. Seandainya, terdapat ibu bapa yang membuat aduan dibalai polis, mereka harus menyelesaikan dan mencari maklumat bagi menangani masalah ini dengan segera.
Tindakan berlengah-lengah akan menambahkan kebuntuan bagi memyelesaikan maslah ini. Tindakan menangkap dan menjatuhkan hukuman dirasakan mampu menyelesaikan masalah ini dengan baik.

Oleh itu, gejala remaja lari dari rumah ini dapat dibendung jika semua pihak memainkan peranan masing-masing dengan baik. Sikap menyalahkan orang lain dianggap gagal menangani masalah ini. Dengan ini masalah ini dapat diatasi, gejala itu tidak akan berleluasa di kalangan remaja pada masa kini.

Kemelut ini turut dikaitkan dengan sahsiah remaja itu sendiri. Ramai remaja yang tidak mempunyai sikap yang tabah dan positif apabila menghadapi sesuatu kemelut yang melanda diri. Remaja begitu mudah terasa atau berasa sensitive apabila ditegur oleh ibu bapa sehinggg sanggup melarikan diri. Jelaslah, keadaan ini membuktikan bahawa masalah ini turut ditentukan oleh sikap remaja pada masa kini yang harus lebih kukuh dan tabah.

KESIMPULAN
Kesimpulannya, gejala remaja lari rumah ini memang harus ditangani dengan segera demi masa depan remaja kita yang semakin malap ditelan arus kemodenan dunia. Semua pihak terutamanya masyarakat harus memainkan peranan tersendiri dalam menangani kemelut ini. Mungkin kita semua harus menyalahkan diri masing-masing sebelum kita menyalahkan remaja dalam hal ini.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...