Selamat Datang ke Ruai Aman. Blog Berinformasi dan BerilmiahTerima kasih atas kunjungan anda. Kehadiran anda amat dialu-alukan.

Welcome To My Ruai

Jan 26, 2012

Statistik Kes Keldai Dadah



Artikel 1: Keldai Dadah
Berikut ialah antara rentetan kes Keldai Dadah yang melibatkan wanita Malaysia

16 Mac 2010: Dua wanita, G.Rasundri, 50 Tahun dan Darina Ibrahim, 43 Tahun yang bekerja sebagai tukang jahit di Kuala Lumpur ditahan di penjara Itali kerana membawa dadah jenis candu ke negara itu.

29 April 2010: Pelajar berketurunan Iban, Cristina anak Luke Miju, 22 Tahun ditangkap disebuah lapangan terbang di China selepas pihak berkuasa negara itu menemui sejumlah dadah di dalam beg tangannya.

16 Ogos 2010: Nur Dhiya Ain, 19 Tahun yang mengikut kenalannya seorang warga Afrika kerana mendapat tawaran pekerjaan ditahan polis Afrika Selatan di Lapangan Terbang Cape Town kerana membawa 1.2 kg dadah jenis syabu.

1 September 2010: 7 gadis Malaysia nyaris ditahan pihak berkuasa si Karachi, Pakistan kerana disyaki menyeludup dadah ke negara itu selepas terpedaya dengan janji manis warga Afrika di Kuala Lumpur.

Berdasarkan statistik yang dibentangkan oleh Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Bukit Aman, Datuk Noor Rashid Ibrahim telah menunjukkan penahanan terhadap pendatang dari benua Afrika meningkat kepada 173 orang berbanding hanya 65 orang pada tahun lepas. Daripada jumlah itu, 139 adalah rakyat Nigeria dan ini menunjukkan peningkatan berbanding hanya 50 orang rakyat Nigeria yang ditahan pada tahun lepas kerana kesalahan dadah. Sumber: http://promahasiswausm.wordpress.com

Artikel 2: Keldai Dadah
Perkenalan singkat dalam laman sosial Facebook dengan seorang lelaki kulit hitam tahun lalu, mengubah sama sekali hidup seorang gadis berketurunan Dayak yang berasal dari Sarawak. Gadis berusia 22 tahun yang pernah menuntut di Kolej Segi itu, ditahan di Shenzhen China sejak 29 Mac lalu apabila pihak berkuasa China menemui sejumlah dadah yang disembunyikan di dalam perutnya.

Disebabkan teruja dengan bayaran RM5000, dia dengan rela menelan 100 bungkus dadah jenis heroin seberat 700 gram untuk dihantar ke Shenzhen. Lain pula kisahnya dengan Nur Dhiya Ain Rosman yang juga menjadi mangsa sindiket dadah antarabangsa yang beroperasi di Nigeria. Dia ditipu dengan tawaran kerja sebagai operator pelancongan dengan gaji yang lumayan.

Kemudian, dia yang dikenali sebagai “Baby” dilaporkan menghilangkan diri dipercayai mengikut kenalannya, seorang warga Afrika ke luar negara. Akhirnya, Baby dan kenalannya ditahan di Lapangan Terbang Cape Town atas kesalahan menyeludup dadah jenis syabu seberat 1.2 kilogram pada 14 Ogos 2010. Dia sekarang ditahan di pusat tahanan Ravensmead Afrika Selatan sementara menunggu perbicaraan.

Berdasarkan statistik yang dikeluarkan oleh Kementerian Luar Negeri, sehingga 31 Mac 2011, sebanyak 833 orang daripada 1880 orang rakyat Malaysia yang ditahan di luar negara adalah berkaitan dengan kes dadah. Daripada jumlah itu, sebanyak 675 orang membabitkan lelaki, manakala 158 orang ialah wanita.

Paling banyak rakyat Malaysia ditahan ialah di China. Ketika ini sahaja terdapat sebanyak 72 orang rakyat Malaysia ditahan oleh pihak berkuasa China kerana cuba menyeludup dadah dan kes paling banyak berlaku di Ghuangzou iaitu sebanyak 33 kes. Sumber: http://dwnmasyarakat.dbp.my

Artikel 3: Keldai Dadah
ISU penyeludupan dadah bagaikan tiada penghujungnya. Lebih malang, sudah ramai wanita tempatan diperdaya, kebanyakannya oleh kekasih warga Afrika mereka di Malaysia, untuk menyeludup dadah ke luar negara.

Setiausaha Kerja Penyelidikan dan Pemantauan Program, Persatuan Mencegah Dadah Malaysia (Pemadam), Zuriah Abu Bakar, 48, berkata pendapatan berniaga dadah memang lumayan. Sekilogram dadah boleh memberi pulangan sehingga RM1.8 juta kepada pengedarnya.
Australia, China, Brazil, Peru, Argentina dan Jepun ialah antara destinasi penyeludupan dadah yang sering dikaitkan dengan gadis rakyat Malaysia.

Bagaimanapun, Zuriah mengakui masih ramai wanita tempatan diperdaya oleh warga asing untuk melakukan kerja kotor itu. Selebihnya mereka sedar, tahu dan mengakui tindakan mereka menyeludup dadah ke negara asing,” ulasnya.

Menurut Lembaga Kawalan Narkotik Antarabangsa (INCB), sebuah badan bebas pemantauan kuasa undang-undang, semakin ramai wanita muda di Asia menjadi mangsa sindiket berkenaan.
Berdasarkan statistik tersebut, pengedar dadah kini giat menggunakan laman web sosial untuk menarik perhatian wanita di Asia Tenggara untuk bekerja sebagai keldai dadah di negara-negara di timur dan Asia Tenggara.

Dadah kini disembunyikan di dalam kasut, pakaian, beg, barangan kraf tangan, alatan elektronik dan kenderaan. Ini termasuk kaedah mencairkan dadah dalam rebusan air sebelum dicelupkan pakaian dan dibiarkan hingga kering. Menurut Zuriah, apabila individu yang membawa dadah dalam bentuk terlarut pada fabrik tiba di destinasi yang disasarkan, pakaian tersebut akan diproses menggunakan aplikasi penyulingan untuk mengumpulkan kembali kandungan dadah yang melekat pada fabrik berkenaan.

“Buktinya, seorang gadis warganegara Filipina sebelum ini pernah ditangkap ketika cuba menyeludup dadah ke Malaysia dengan cara mencelupkan pakaian dan tuala ke dalam cecair sebatian dadah sebelum datang ke negara ini,” jelasnya.

Selain itu mereka juga melekatkan pek dadah di badan, untuk menampakkan seseorang wanita sedang mengandung, dadah juga dilekatkan pada anggota tubuh lain seperti punggung dan belakang sehingga individu berkenaan kelihatan berbadan gempal. Mereka juga rela menelan dadah yang berupaya membunuh diri mereka sendiri sekiranya pembalut dadah berkenaan pecah di dalam usus.

Beliau memberi contoh kes seorang gadis berasal dari Pulau Pangkor, Perak yang menelan 25 pek dadah yang telah disumbat ke dalam kondom tetapi dapat dikesan pihak berkuasa Australia.

Jelas Zuriah lagi, sehingga bulan September tahun lalu [2011] seramai 1,597 rakyat Malaysia ditahan di negara luar dan kebanyakan mereka disabitkan kesalahan menyeludup dadah.
Daripada jumlah tersebut, seramai 150 orang yang ditangkap adalah wanita iaitu 62 wanita Melayu, 58 Cina dan 28 India. Statistik yang dikumpulkan oleh Pemadam turut mendapati seramai 127 orang wanita Malaysia ditahan di 37 negara sejak tahun 2007.

Nasihat Zuriah, teman baik mungkin menjadi musuh [tikam belakang] seseorang dan tidak mustahil ia mampu mengheret ke kancah penderitaan seumur hidup.Sumber: http://www.kosmo.com.my
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...