Selamat Datang ke Ruai Aman. Blog Berinformasi dan BerilmiahTerima kasih atas kunjungan anda. Kehadiran anda amat dialu-alukan.

Welcome To My Ruai

Jul 20, 2011

Impak Program Realiti TV

Akademi Fantasia, Mentor, Malaysian Idol adalah antara program realiti tv yang mendapat tempat di hati peminat. Kejayaan AF mendapat rating tertinggi menyebabkan penerbit dan juga stesen tv berlumba-lumba menerbitkan rancangan berkonsepkan realiti.

Walau bagaimanapun, banyak juga rungutan daripada masyarakat ekoran kerisauan mereka tentang pengaruh program tersebut ke atas anak-anak mereka. Kerajaan perlu lebih peka, berperanan dan memantau program-program realiti sebegini. Sebenarnya, kesan dari segi social kepada masyarakat kita boleh lihat dalam jangkamasa panjang di mana budaya kebaratan dan kepura-puraan tersemat secara perlahan dalam minda masyarakat hari ini.

Kenyataannya tanpa kita sedari minda kita dimanupilasi oleh pihak media cetak mahu pun elektronik. Masyarakat kita dibuai mimpi indah fantasi dan tidak berpijak di bumi nyata.

Keghairahan rakyat Malaysia terhadap program realiti TV walaupun pada tahap terkawal, masih perlu dipantau supaya ia tidak menjadi trauma yang membimbangkan kita semua. Kita tidak mahu ketika kerajaan sedang berusaha mewujudkan masyarakat moden yang bertamadun dan bersopan santun dengan meminggirkan budaya hiburan Barat yang menggila, tanpa disedari kita terjebak dalam konsep hiburan yang boleh mengikis jati diri. Ternyata, program realiti TV kini sudah berjaya mempengaruhi penonton yang terdiri daripada pelbagai lapisan masyarakat, tidak kira usia dan latar belakang.

Sama ada kita suka atai tidak, beberapa program realiti TV seperti Akademia Fantasia, Mentor dan Mencari Cinta berjaya menambat hati sebahagian rakyat Malaysia. Malah, Akademi Fantasia mampu mendorong penontonnya membelanjakan sejumlah wang semata-mata untuk mengundi peserta pilihan mereka melalui SMS. Selain itu, program berkenaan juga boleh menyebabkan remaja lalai dan mengabaikan pelajaran dan ibadat, sebaliknya mengagungkan budaya hedonisme dan menghabiskan masa dengan memberi tumpuan kepada hiburan.

Kita kesal kerana kesan negatif program realiti TV ini semakin ketara kini, sehingga mendapat teguran dari TPM, Datuk Seri Najib Razak yang mengingatkan stesen TV tempatan agar tidak terlalu didorong oleh pertimbangan komersil semata-mata sehingga mengabaikan soal etika dan moral rakyat. Oleh itu, kita percaya sudah tiba masanya stesen TV di negara in mengkaji semula kandungan program berkenaan dan tidak mencedok bulat-bulat daripada program TV di negara Barat.

Program realiti TV sememangnya mampu memikat hati penonton kerana ia mempunyai pelbagai elemen seperti dramatik, emosi, hiburan dan kejutan. Oleh itu, program realiti TV bercorak amal seperti Misi Suara dan Bersamamu perlu diperbanyakan kerana ia mampu mengusik emosi jiwa penonton dengan sikap penyayang dan prihatin untuk membantu insan malang.

Program hiburan realiti ini mungkin berjaya dari segi ratting tetapi adakah ia berjaya membawa sesuatu yang dikatakan ‘nilai etika dan moral’? Tiada ciri-ciri budaya masyarakat Melayu yang beragama Islam dipaparkan dalam program berkenaan sedangkan majoriti penontonnya adalah orang Melayu. Pergaulan bebas lelaki dan perempuan, percakapan yang keterlaluan dan cara penampilan kebanyakannya jelas bertentangan dengan nilai agama.

Kesemua ini seringkali ditonjolkan sebagai ‘pelaris’ program. Adakah ini yang kita mahu wariskan kepada generasi muda kini? Inikah yang dikatakan ‘realiti’ yang mahu dicipta dan diagung-agungkan? Sesungguhnya program realiti TV kini tidak langsung menyumbang kepada pembangunan minda golongan muda, malah ia jelas bertentangan dengan konsep Islam Hadhari. Kita khuatir, jika trend semasa in berterusan, tidak hairan andai suatu hari nanti, kita mengangkat artis-artis sebagai pemimpin negara seperti yang berlaku di negara lain. Justeru, tidaklah menghairankan, remaja Melayu Islam terus jauh ketinggalan; apabila bangsa lain sibuk belajar, bangsa kita pula sibuk berhibur.


Antara Kesan Negatif Program Realiti TV
1. Pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan.
2. Melalaikan – remaja tidak mementingkan pelajaran bahkan berlumba-lumba ingin menjadi artis [dikatakan jalan mudah untuk mengecapi glamour dan kemewahan].
3. Membazir wang – pengundi yang sanggup berhabisan mengundi peserta pilihan mereka. Alangkah eloknya kalau duit berkenaan disimpan untuk keperluan di hari muka.
4. Melahirkan budaya ‘menghina’ orang lain – para peminat peserta program realiti biasanya akan mengutuk dan merendah-rendahkan peserta lain terutama jika peserta bukan pilihan yang menang.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...