Selamat Datang ke Ruai Aman. Blog Berinformasi dan BerilmiahTerima kasih atas kunjungan anda. Kehadiran anda amat dialu-alukan.

Welcome To My Ruai

Mar 9, 2011

Pembedahan Plastik

Maksud
Kajian menunjukkan orang awam kurang diberi maklumat tepat tentang pembedahan plastik dan jawapan yang sering diberikan mengenai kes yang dirawat oleh pakar surgeri plastik meliputi surgeri kosmetik dan kelecuran sahaja.

Pembedahan kosmetik dan estetik hanya sebahagian kecil daripada bidang surgeri plastik yang amat luas malah setiap pembedahan rekonstruktif juga ada aspek estetiknya. Realitinya, pembedahan plastik merupakan suatu proses yang lama dan ada kalanya menyakitkan kerana ia memerlukan perancangan, penelitian serta masa penyembuhan untuk memperoleh hasilnya.


Jenis-jenis Pembedahan Plastik
Secara amnya Pembedahan Plastik meliputi perkara berikut:
1) Cleft surgery contoh: cleft lip, Palatoplasty
2) Hand surgery contoh : Syndactyly
3) Facial trauma / facial fracture contoh : Toilet &
suturing
4) General plastik surgery contoh : Parotidectomy, cyst
5) Burn surgery contoh : Burn contracture, flap
6) Microsurgery
7) Flap reconstruction surgery.


Ada dua jenis pembedahan dijalankan iaitu:
a) Pembedahan secara Bius Am (G/A)
b) Pembedahan secara Bius setempat (local)


- Universiti Sains Malaysia (USM) kini mempunyai pasukan pakar perubatan yang mahir dalam perkhidmatan pembinaan semula muka manusia mengunakan teknik moden pembedahan mikro di Unit Pembedahan Plastik dan Rekonstruktif, Jabatan Surgeri hospital itu.
- Pembedahan yang dilakukan bukan bertujuan untuk mencantikkan muka atau untuk mendapatkan muka asal tetapi mempunyai tujuan yang lebih khusus iaitu membina semula kecacatan di muka dan kepala.
- Kecacatan itu boleh disebabkan oleh faktor semula jadi seperti rekahan muka atau sumbing, ketumbuhan seperti barah, kecederaan disebabkan kemalangan, kelecuran serta kecacatan pasca pembedahan.
- pembedahan dijalankan untuk memperbaiki penampilan dan imej pesakit serta memperbaiki pertuturan dan pendengaran.


Kebaikan Pembedahan Plastik
1. Untuk mengubati aib yang ada dibadan, atau kerana kejadian yang menimpanya seperti kecelakaan, kebakaran atau yang lainya. Maka operasi ini dimaksudkan untuk pengobatan- Maksudnya adalah operasi yang dilakukan hanya untuk pengobatan dari aib (cacat) yang ada dibadan, baik karena cacat dari lahir (bawaan) seperti bibir sumbing, jari tangan atau kaki yang berlebih, dan yang kedua bisa disebabkan oleh penyakit yang akhirnya merubah sebagian anggota badan, seperti akibat dari penyakit lepra/kusta, TBC, atau karena luka bakar pada wajah akibat siraman air panas.

2. Atau untuk mempercantik diri, dengan mencari bagian badan yang dianggap mengganggu atau tidak nyaman untuk dilihat orang, istilah yang kedua ini adalah untuk kecantikan dan keindahan. Maksudnya adalah operasi yang tidak dikarenakan penyakit bawaan (turunan) atau karena kecelakaan, akan tetapi atas keinginannya sendiri untuk menambah keindahan dan mempercantik diri.

a. Operasi anggota badan
Diantaranya adalah operasi telinga, dagu, hidung, perut, payudara, pantat (maaf) dengan ditambah, dikurang atau dibuang, dengan keinginan agar terlihat cantik

b. Operasi mempermuda
- Adapun operasi bagian kedua ini diperuntukkan bagi mereka yang sudah berumur tua, dengan menarik kerutan diwajah, lengan, pantat, tangan, atau alis.


Keburukan pembedahan Plastik
1. Operasi plastik merubah ciptaan Allah Swt

2. Adanya unsur pemalsuan dan penipuan
Cth: Menggunakan silikon untuk memperbesarkan payu dara juga diharamkan kerana ia berbahaya selain bukan untuk tujuan kesihatan. Botox pula haram bukan saja kerana bahan digunakannya bernajis dan berbahaya tetapi ia memiliki unsur penipuan.

3. Dari sisi lain, bahwa negatifnya lebih banyak dari manfaatnya, karena bahaya yang akan terjadi sangat besar apabila operasi itu gagal, bisa menyebabkan kerusakan anggota badan bahkan kematian

4. Penggunaan botox untuk lebih muda diharam
ISLAM melarang keras pembedahan plastik yang dilakukan untuk mengubah ciptaan asal Allah
Penulis buku ‘Pembedahan Kosmetik Menurut Perspektif Islam’, Ahmad Dahlan Salleh, berkata pembedahan plastik dan kosmetik hanya dibenarkan Islam untuk tujuan perubatan dan kesihatan semata-mata manakala tujuan selain itu tidak dibolehkan serta haram mengikut syariat Islam.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...