Selamat Datang ke Ruai Aman. Blog Berinformasi dan BerilmiahTerima kasih atas kunjungan anda. Kehadiran anda amat dialu-alukan.

Welcome To My Ruai

Jul 14, 2012

Sepakat Membawa Berkat

Tanggal 13 Julai lepas [Jumaat],  pengurusan Tingkatan SMKK telah menganjurkan Hari Permuafakatan Pelajar Tingkatan Enam. Tahun 2012 ini merupakan tahun ketiga pengurusan T6 menjayakan program ini. Lebih kurang 95% pelajar membawa ibu bapa atau penjaga masing-masing.





Antara pengisian program ini ialah;
i. Ucapan PK T6
ii. Pembentangan analisis pencapaian pelajar T6
iii. Penyampaian hadiah kepada pelajar Top 5, pelajar terbaik setiap subjek, pelajar yang menunjukkan peningkatan dalam Peperiksaan Penggal Pertama dan anugerah khas kepada pelajar yang menunjukkan  peningkatan dalam 4 kali peperiksaan [sejak T6 Bawah]
iv. Slot 'Mohon Restumu'
v. Slot menandatangani buku laporan akademik pelajar oleh ibu bapa masing2.

Pentingkah Program Sebegini?
Secara peribadi saya berpendapat program ini sangat releven untuk diadakan. Program ini bukan sahaja dapat mengeratkan hubungan guru-ibu bapa - pelajar malah mampu menyelesaikan isu yang selama ini mungkin menghantui hubungan sekolah dengan para ibu bapa. Melalui program seumpama ini, ibu bapa boleh terlibat secara langsung dalam perkembangan akademik anak masing2. Mereka boleh bertanya secara langsung kepada guru-guru berkenaan sikap, disiplin dan prestasi akademik anak masing-masing.  Hubungan rapat antara pihak sekolah dengan masyarakat luar [ibu bapa] diharapkan dapat membantu membanteras masalah disiplin dan penyakit sosial yang semakin menular dalam kalangan pelajar sekaligus melahirkan pelajar yang cemerlang dalam pelajaranya.

Bukan bermaksud menidakkan peranan Persatuan Ibu Bapa dan Guru [PIBG] tetapi saya berpendapat, program permuafakatan sebegini lebih 'dekat' dengan kelompok sasaran berbanding fungsi Persatuan Ibu Bapa dan Guru [PIBG]. Para ibu bapa boleh bertemu secara terus atau bersemuka dengan ibu bapa sekaligus mengadakan perbincangan dua hala yang lebih mesra dan berkesan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...