Selamat Datang ke Ruai Aman. Blog Berinformasi dan BerilmiahTerima kasih atas kunjungan anda. Kehadiran anda amat dialu-alukan.

Welcome To My Ruai

Jan 25, 2012

Baucar RM200.00

Minggu lepas, sebelum cuti saya terlibat dalam penyerahan Baucar Bantuan RM200 yang diperuntukkan bagi pelajar Tingkatan Enam. Sekali lagi kerajaan menunjukkan keperihatinan kepada masyarakat terutama golongan berpendapatan rendah.

Kebaikan
1. Membantu pelajar yang berasal dari keluarga susah untuk membeli buku rujukan atau keperluan persekolahan. Keperluan persekolahan yang lengkap ini sudah pasti mampu menaikkan semangat pelajar untuk berusaha lebih gigih.
2. Meringankan beban ibu bapa untuk membeli keperluan persekolahan anak-anak mereka. Bagi ibu bapa yang serba-serbinya cukup, masalah buku sekolah anak-anak bukan satu isu tetapi bagi mereka yang berpendapatan sederhana dan anak-anak masih ramai yang bersekolah, bantuan sebegini amat bernilai.

Saranan
Secara peribadi saya merasa terdapat dua perkara utama yang patut diambil kira oleh kerajaan jika Baucar bantuan ini diberikan pada masa akan datang iaitu tempoh pengagihan dan juga kedai yang mengikuti pelan pelaksanaan ini.

1. Tempoh pengagihan yang agak kurang sesuai. Baucar bantuan ini seelok-eloknya diagihkan semasa pelajar Tingkatan Enam berada di Tingkatan Enam Bawah. Hal ini kerana, semasa di Tingkatan Enam Bawah inilah pelajar pra-u sibuk mencari buku-buku rujukan yang akan digunakan sehingga ke Tingkatan Enam Atas.
2. Kedai yang mengikuti pelan pelaksanaan Baucar ini juga agak terhad @ tidak ada terutama di pekan atau bandar-bandar kecil. Menjadi satu masalah kepada pelajar jika ingin membeli keperluan persekolahan jika terpaksa pergi ke bandar-bandar utama @ besar yang menempatkan gedung-gedung buku. Molek sekali jika pihak berkaitan dapat menetapkan @ mengenal pasti ataupun paling tidak menyenaraikan sekurang-kurangnya terdapat kedai yang terpilih menyertai pelan ini bagi setiap bandar atau pekan.

Walau apapun, wajar bagi ibu bapa mengucapkan terima kasih kepada usaha murni kerajaan ini. Para pelajar juga harus membayar kebaikan keperihatinan kerajaan ini dengan cara belajar bersungguh-sungguh agar berjaya menjadi warganegara yang berguna kepada bangsa dan negara.
*Pendapat peribadi penulis sahaja.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...