Selamat Datang ke Ruai Aman. Blog Berinformasi dan BerilmiahTerima kasih atas kunjungan anda. Kehadiran anda amat dialu-alukan.

Welcome To My Ruai

Nov 3, 2012

Cara Beroleh Kedamaian& Kebahagiaan


Di celah-celah kehidupan yang penuh cabaran ini, seringkali persaingan untuk terus 'hidup' membuatkan kita dilanda kecelaruan emosi [bukan sakit jiwa]. Hidup terasa hambar, jiwa terasa sepi di sebalik keriuhan dan diri bagaikan terasing di sebalik keramaian.

Berikut saya kongsikan cara untuk beroleh kedamaian dan kebahagiaan sekaligus menikmati hidup ini dengan seadanya.

1. Dekatkan diri dengan Tuhan. Dia Maha Mengetahui...berdoalah, luahkan segala keluh kesah anda dan mintalah Dia campur tangan dalam hidup anda. Mendekatkan diri dengan Tuhan adalah cara terindah untuk mengisi 'kekosongan' dalam jiwa kita.
2. Fikirkan yang baik-baik. Isilah hati anda dengan fikiran tentang kedamaian, keberanian, kesihatan serta harapan sebab ’hidup kita dibentuk oleh fikiran kita sendiri’.
3. Jauhi api dendam. Jangan menaruh dendam kepada musuh. Jangan membuang masa memikirkan orang yang tidak kita senangi.
4. Bersyukurlah. Perhatikan dan ingatlah selalu berkat dan keberuntungan yang anda terima, sebaliknya lupakan keburukan yang menimpa.
5. Berusaha untuk ikhlas. Usah mengharapkan balasan / penghargaan / terima kasih sebaliknya berbahagialah kerana dapat ’memberi’.
6. Jangan meniru atau mencuba untuk menjadi orang lain. Carilah peribadi sendiri sebab ‘iri hati itu bodoh’ dan ‘meniru itu membunuh diri’.
7. Setiap yang berlaku dalam hidup kita ada hikmahnya. Ambillah seberapa banyak keuntungan dari nasib buruk yang menimpa. Ubahlah perkara yang negatif jadi positif.

Selamat berbahagia....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...