Selamat Datang ke Ruai Aman. Blog Berinformasi dan BerilmiahTerima kasih atas kunjungan anda. Kehadiran anda amat dialu-alukan.

Welcome To My Ruai

Nov 4, 2011

Bahagian C: Pemahaman dan Ulasan Teks

Info Penting
1. Soalan [i]
- Hendaklah dijawab dalam SATU AYAT sahaja. Jawapan biasanya terdapat di dalam teks.

2. Soalan [ii]
- Hendaklah dijawab menggunakan tidak lebih daripada 50 patah perkataan (2 isi dan 2 huraian).
-Jawapan biasanya tersirat / perlukan pengetahuan am yang luas.
- Tidak perlu pengenalan / kesimpulan.

- Ayat yang ringkas tetapi padat dan bernas.



Contoh Soalan dan Jawapan
“ 4G ialah singkatan untuk ‘Fourth Generation’ atau generasi keempat teknologi telefon bimbit. Teknologi 4G membolehkan pengguna berkomunikasi secara video daripada telefon bimbit ke telefon bimbit lain dan komputer riba. Selain itu, pengguna juga boleh memuat turun lagu dan video dengan kadar 10 kali ganda lebih pantas berbanding teknologi sedia ada. Teknologi yang semakin popular ini juga member perkhidmatan tanpa batasan seperti tayangan televisyen, pertunjukan multimedia, sidang video langsung, pelayaran maya, e-mel dan petunjuk peta.”




[a] Apakah yang dimaksudkan dengan Teknologi 4G?
- Teknologi 4G ialah rangkaian telefon bimbit tanpa wayar yang canggih dan pantas

[b] Dengan menggunakan tidak lebih daripada 50 patah perkataan, huraikan keburukan akibat penyalahgunaan teknologi 4G tersebut?
Penyebaran pornografi merupakan antara kesan buruk penyalahgunaan teknologi 4G. Laman web lucah begitu mudah dilayari dan ini memberi kesan negatif kepada pemikiran pengguna khususnya remaja. Pelbagai aplikasi canggih yang terdapat di dalam teknologi 4G juga mendorong kepada pembaziran masa. Pekerja contohnya mudah leka bermain sehingga mengabaikan tanggungjawab yang diamanahkan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...