Selamat Datang ke Ruai Aman. Blog Berinformasi dan BerilmiahTerima kasih atas kunjungan anda. Kehadiran anda amat dialu-alukan.

Welcome To My Ruai

Jun 24, 2012

Siapa Nak Kisah?

Hujung minggu ni balik kampung lagi. Jalan ke kampung yang masih tidak berturap [sekadar ditabur batu-batu jalan yang besar] bukan main berdebu lagi. Debu yang tebal dan pekat akan berterbangan apabila dilalui kenderaan apatah lagi saat kenderaan berpapasan. Tidak keterlaluan jika saya katakan, untuk beberapa saat selepas berselisih dengan kenderaan lain, jarak pengelihatan tidak lebih dari LIMA METER SAHAJA. Bayangkan! Sangat bahaya kepada semua pengguna jalan raya.
 Pandangan yang diambil dari depan selepas berpapasan dengan kenderaan lain.
 Jalan raya yang tidak berturap, di kebanyakkan tempat tidak ubah bagaikan  jalan tanah liat.
Pemandangan yang diambil dari bahagian belakang kenderaan. Debu pekat yang menjejaskan jarak penglihatan.
Sepanjang perjalanan pergi dan balik, beberapa kali saya memberhentikan kereta di tepi jalan untuk menunggu debu menghilang. Memang bimbang memikirkan kenderaan yang mungkin berada di belakang mahupun yang datang dari arah bertentangan.
Lambang kemajuan vs lambang kemusnahan?


Tambah terkejut bila di suatu tempat, bertimbun kayu balak di tepi jalan. Alamak! Sejak bila pula wujud pusat memunggah balak ni? Jalan raya yang memang teruk bertambah parah bila dilalui lori-lori balak yang memang 'kurang ajar' bila berpapasan dengan kenderaan penduduk kampung. Siapa yang nak kisah?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...