Selamat Datang ke Ruai Aman. Blog Berinformasi dan BerilmiahTerima kasih atas kunjungan anda. Kehadiran anda amat dialu-alukan.

Welcome To My Ruai

Aug 5, 2012

BRIM Siri 2?

Terkini, kerajaan sedang mempertimbangkan untuk pemberian BRIM 2 dalam bajet 2013 yang bakal dibentangkan sedikit masa lagi. Secara peribadi, saya menyokong usaha dan niat murni kerajaan [walaupun bukan termasuk mereka yang layak menerimanya].

Walau bagaimanapun kita amat mengharapkan agar kerajaan melalui pihak berkaitan lebih peka dan telus jika niat ini menjadi kenyataan. Hal ini kerana pengagihan BRIM 1 sedikit sebanyak terpalit beberapa isu yang yang kurang enak untuk didengar. Antara isu yang timbul ialah;

1. Pengagihan yang tidak telus @ kurang sistematik iaitu terdapat pasangan suami isteri yang sama-sama layak menerima BRIM.
2. Terdapat mereka yang betul-betul layak tetapi tidak disenaraikan sebagai penerima.
3. Sistem pengagihan yang tidak teratur sehingga penerima terpaksa beratur berjam-jam untuk mendapatkan cek.
4. Sistem kawalan yang longgar [terutama di bandar-bandar yang jumlah penduduknya ramai] menyebabkan berlakunya keadaan bersesak-sesak, berhimpit-himpit sehingga ada yang pengsan.


Apapun kita percaya kerajaan sudah memikirkan yang terbaik dan mempunyai rasional tersendiri jika benar langkah memberikan BRIM 2 kepada rakyat Malaysia yang betul-betul layak dilaksanakan. Kita percaya kerajaan mempunyai dana yang mencukupi untuk menyempurnakan program murni ini. Kita juga percaya kerajaan sudah 'mengukur baju di badan sendiri'. Pemberian BRIM sudah pasti menelan jumlah peruntukan yang besarKita sudah pasti tidak mahu ada pihak merasa 'teraniaya' dan 'diperguna' ataupun negara kita terpalit dengan masalah lain seperti masalah hutang misalnya.
*Pendapat peribadi penulis sahaja.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...