Selamat Datang ke Ruai Aman. Blog Berinformasi dan BerilmiahTerima kasih atas kunjungan anda. Kehadiran anda amat dialu-alukan.

Welcome To My Ruai

Dec 7, 2011

Berkhasiat atau Beracun?

Beberapa minggu yang lalu, saya sempat membuka Facebook. Saya tertarik dengan artikel yang dikirim oleh salah seorang rakan yang sama-sama menuntut dengan saya di sebuah IPTA. Antara lain, artikel tersebut menerangkan tentang bahaya bahan kimia yang digunakan dalam penghasilan produk "X". Saya betul-betul terperanjat kerana produk "X" adalah antara makanan kegemaran saya. Setelah membaca artikel tersebut, saya maklumkan kepada isteri tercinta untuk "mengharamkan" produk tersebut.

Gambar hiasan


Pernahkah kita terfikir, apakah faktor yang menyebabkan kita membeli sesuatu produk makanan? Apakah kerana khasiatnya, rasanya yang sedap, bentuk dan warnanya yang menarik atau bungkusannya cantik sehingga hati kita tertawan?


Waspada! Jangan leka ketika memilih sesuatu produk makanan. Berikut ialah perkara yang patut kita sebagai pengguna teliti sebelum membeli sesuatu produk makanan;


1. Label Kandungan Makanan
Semasa membeli sesuatu produk makanan, cuba perhatikan label kandungan dengan teliti. Melalui label ini kita akan mengetahui kandungan dalam sesuatu produk makanan. Walau bagaimanapun, kandungan yang terdapat dalam label bukan merupakan kandungan sebenar. Terdapat juga bahan makanan yang berkemungkinan turut mengandungi bahan kimia tetapi tidak disenaraikan.
Bahan kimia ini digunakan dalam proses penghasilan makanan dalam bentuk pengawet, perisa tambahan dan pewarna tiruan.

2. Kandungan Monosodium Glutamat (MSG)
MSG merupakan bahan tambahan makanan yang paling banyak digunakan dalam produk makanan. Ia berfungsi menambahkan rasa sedap / perencah dalam makanan. Walau bagaimanapun, MSG berisiko menyebabkan berlakunya masalah ketidakseimbangan terhadap sistem fungsi badan, kegagalan keseimbangan pemakanan. Ia juga menyebabkan pengguna mengambil lebih banyak makanan tersebut sekaligus menyumbang kepada masalah kegemukan [obesiti].


3. Bahan Pemanis Tiruan [Aspartame]
Bahan pemanis tiruan yang banyak terdapat di dalam produk makanan segera ini amat digemari terutama oleh kanak-kanak. Walau bagaimanapun, apabila terdedah kepada cuaca panas untuk beberapa jam, ia akan menghasilkan bahan kimia yang dikenali sebagai asid formik. Asid formik ini akan mengakibatkan kerosakan pada mata, otak dan keseluruhan sistem saraf.


4. Plastik Pembungkus
Pembungkus amat penting dalam sesebuah produk makanan. Ia berfungsi menjadi daya tarikan kepada pembeli. Walau bagaimanapun, ramai di antara kita yang tidak menyedari bahawa plastik makanan juga membahayakan kesihatan. Ia boleh menyebabkan bahan kimia bisphenol A terserap ke dalam makanan. Bahan kimia ini boleh menyebabkan tumor payu dara dan prostat bagi lelaki dan mengakibatkan ketidakseimbangan hormon bagi wanita.


Gambar hiasan


Apa tunggu lagi? Jadilah pengguna yang lebih peka apabila membeli sesuatu produk makanan. Tidak salah untuk up-date pengetahuan tentang produk makanan agar tidak termakan "makanan sedap tetapi berbahaya"
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...