Selamat Datang ke Ruai Aman. Blog Berinformasi dan BerilmiahTerima kasih atas kunjungan anda. Kehadiran anda amat dialu-alukan.

Welcome To My Ruai

Dec 2, 2011

Teringat-ingat

Genap 10 tahun aku bergelar seorang pendidik. Setiap kali menjelang musim peperiksaan, aku pasti teringatkan sebuah nama "Manis" [bukan nama sebenar]. Aku gelarkannya manis, kerana orangnya berkulit hitam manis [saat tanganku ligat menaip, aku terfikir nak beri nama dia manis, sebelum ni tak terfikirpun].

Kenapa aku teringat-ingat?

Ceritanya begini: November 1995, aku menduduki menduduki STPM kertas Pengajian Am 2. Rata-rata rakan sekelasku, termasuk aku sendiri begitu fobia dengan kertas ini terutamanya bahagian Statistik. Maklumlah, bila tiba bab kira-mengira ni, memang lemah sedikit [penyakit keturunan kot...harap-harap bukan, hehe...].

Nak dijadikan cerita, punyalah khusyuk menjawab sampai tak sedar masa tinggal lebih kurang 10 minit. Sebaik sahaja pengawas peperiksaan mengumumkan masa yang berbaki, tiba-tiba aku terdengar esakan dari meja di belakangku. Mulanya aku musykil, tetapi kemudian baru aku sedar yang Manis sedang menangis. Aku sendiri panik. Kenapa manis menangis? Rupa-rupanya Manis sedih dan tertekan kerana tidak cukup masa untuk menjawab soalan. Kasihan, rakan-rakan semua simpati, nak menolong tak berdaya pula.

Selepas tamat STPM, tak pernah lagi aku jumpa Manis. Tapi aku tetap doakan agar semua rakan sekelasku / seperjuanganku berjaya dalam lapangan yang diceburi dan bahagia melayari hidup masing-masing.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...