Selamat Datang ke Ruai Aman. Blog Berinformasi dan BerilmiahTerima kasih atas kunjungan anda. Kehadiran anda amat dialu-alukan.

Welcome To My Ruai

Dec 21, 2011

Manfaatkan Cuti Anda

Cuti sekolah atau cuti belajar?

Kalau cuti sekolah, bermaksud tidak berlangsungnya sesi persekolahan @ proses pengajaran dan pembelajaran. Tetapi pernahkah kita berfikir tentang pengertian cuti belajar? Adakah ia bermaksud kita bercuti dari belajar dan melupakan semua hal-hal yang berkaitan dengan belajar / sekolah?

Opppssss... bukan maksud saya untuk mengupas tentang cuti sekolah atau cuti belajar. Cuma saya ingin mengajak pembaca terutama anda yang masih bersekolah.

Apakah pengisian terbaik untuk cuti seorang pelajar?

Berikut ialah antara aktiviti yang berfaedah agar cuti anda tidak sia-sia;

1. Manfaat waktu bersama keluarga
Semasa sesi persekolahan berlangsung, masa banyak dihabiskan di sekolah terutama bagi pelajar asrama. Jadi, cuti adalah masa terbaik untuk anda berkumpul bersama keluarga. Mungkin anda boleh mengesyorkan kepada ibu bapa untuk meluangkan masa balik kampung bertemu datuk dan nenek atau sudara mara. Ataupun bagi keluarga yang mampu, masa cuti sekolah sebegini boleh digunakan untuk bercuti dan bersantai bagi merehatkan minda.

2. Bertemu rakan-rakan.
Anda mungkin jarang bertemu rakan-rakan kerana berlainan sekolah. Ataupun jika anda berpeluang balik ke kampung, inilah waktu paling sesuai untuk bertemu rakan-rakan lama. Mesti best... dapat mengimbas kembali kenangan masa kecil. Jangan nanti anda dianggap lupakan kawan.

3. Memenuhi hobi anda.
Ketika hari persekolahan, kita biasanya sibuk dengan belajar, menyiapkan kerja rumah atau folio. Jika tidak pun, banyak masa kita gunakan untuk mengulangkaji pelajaran ataupun terlibat dengan aktiviti kokurikulum. Jarang kita dapat luangkan masa untuk aktiviti yang kita minat. Nah! Cuti inilah ruang dan peluang yang boleh digunakan untuk melepaskan 'geram'. Lakukan hobi anda sekarang. Jangan bertangguh. Nescaya cuti anda akan terasa lebih bermakna.

4. Belajar
Walaupun musim cuti sekolah memang menyeronokkan tetapi jangan sampai anda lalai. Leka sehingga lupa menjenguk buku sekolah. Luangkan masa untuk mengulangkaji atau mengimbas semula pelajaran lepas. Sebagai contoh, pelajar yang akan menduduki SPM tahun depan wajar mengimbas kembali subjek yang telah dipelajari di Tingkatan Empat. Dengan yang demikian, anda tidak akan lupa fakta subjek tersebut sekaligus memudahkan anda bila belajar di Tingkatan Lima nanti.

Cuti mesti seronok! Jangan bebankan otak anda dengan sebarang masalah atau melakukan aktiviti yang memudaratkan. Jauhi perbuatan yang tidak elok yang boleh merencatkan keseronokan cuti anda.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...