Selamat Datang ke Ruai Aman. Blog Berinformasi dan BerilmiahTerima kasih atas kunjungan anda. Kehadiran anda amat dialu-alukan.

Welcome To My Ruai

Sep 30, 2012

Telefon Awan: Masih Relevan?

Sepuluh tahun lalu, telefon awam masih menduduki rating yang tinggi dalam hati pengguna. Ia kekal sebagai pilihan terutama mereka yang tidak mampu membeli telefon bimbit. Walau bagaimanapun, perkembangan pesat dunia ICT menyaksikan perubahan selera pengguna. Pengeluaran pelbagai jenis telefon bimbit oleh syarikat-syarikat telekomunikasi menyebabkan pengguna mulai beralih arah kepada telefon bimbit yang ternyata lebih praktikal dan sesuai dengan gaya hidup masa kini.

Telefon bimbit yang dipasarkan mempunyai pelbagai aplikasi menarik dan canggih ternyata menarik minat pengguna. Selain itu, kepelbagaian jenama, bentuk, warna dan harga yang mampu milik semua golongan juga menyebabkan pasaran telefon bimbit mendapat sambutan hangat dari segenap lapisan masyarakat. Bukan hanya golongan berkerjaya, bahkan remaja @ pelajar sekolah dan orang kampung @ penduduk luar bandar rata-rata mempunyai telefon bimbit.

Senario ini seakan-akan memperlihatkan nasib telefon awam yang semakin terpinggir. Kadang-kadang kita tertanya-tanya, apakah nasib telefon awam di masa depan? Masihkah telefon awam mendapat tempat di hati masyarakat kita sedangkan telefon bimbit terus mengalami revolusi yang mengkagumkan? Tidak mustahil telefon awam akan lenyap ditelan kepesatan perkembangan bidang ICT. Sayang seribu kali sayang, tetapi kita tidak mampu menafikan telefon awam tidak mampu bersaing dalam menongkah arus kemajuan. Ledakan jalur lebar memperkuatkan lagi kemungkinan berakhirnya legasi telefon awam.
Lenyapnya telefon awam mungkin juga memberi impak positif kepada kerajaan. Kita tidak akan ada lagi terdengar rungutan tentang kegiatan vandalisme iaitu merosakkan atau menconteng pelbagai corak dan kata-kata di telefon awam. Kita juga tidak akan sakit mata melihat dinding-dinding telefon awam dipenuhi oleh tampalan pelbagai iklan. Kerajaan juga boleh menjimatkan kos pembinaan dan penyelenggaraan telefon awam. Hal ini sudah pasti mengurangkan beban kerajaan yang selama ini terpaksa menanggung kerugian berpuluh ribu ringgit bagi membaiki telefon awam yang dirosakkan oleh mereka yang kurang bertanggungjawab.
 
Apapun, telefon awam tetap menjadi memori terutama kepada generasi pengguna telefon awam. Seandainya suatu ketika nanti telefon awam akan lenyap, ia tetap pernah  berjasa dan meninggalkan memori indah kepada kita. Ia pernah menjadi pengubat rindu, penghubung kasih dan pembantu di kala kita ditimpa situasi yang tak terduga.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...