Selamat Datang ke Ruai Aman. Blog Berinformasi dan BerilmiahTerima kasih atas kunjungan anda. Kehadiran anda amat dialu-alukan.

Welcome To My Ruai

Jul 27, 2012

Kahwin Muda

Dalam  HeyBro dua tiga hari lepas, saya ada keluarkan artikel berkenaan kahwin muda. Kebetulan pula hari ini Harian Metro memaparkan kisah perkahwinan pasangan muda di Pekan, Pahang. Pengantin lelaki baru berusia 16 tahun manakala pasangannya berusia 14 tahun. Youtube perkahwinan tersebut sudahpun mencatatkan lebih setengah juta pengunjung @ penonton. Menurut ayah pengantin lelaki, perkahwinan muda bukan perkara asing dalam keluarga mereka bahkan dia sendiri berkahwin pada usia 19 tahun.
Tidak ada salahnya berkahwin muda [kepada semua]. Itu hak peribadi. Pastinya kita ada alasan yang tersendiri. Cuma saya tertanya-tanya, dapatkah kita  mendaftarkan perkahwinan  memandangkan usia  masih di bawah umur. Saya sendiri kurang pasti tentang soal ini. Mungkin ada pembaca yang lebih arif, boleh berkongsi dengan kita.
Mengambil keputusan berkahwin pada usia muda merupakan keputusan yang berat bagi pada pendapat saya. Banyak pro dan kontra yang perlu kita nilai dengan teliti. Semua aspek perlu dipertimbangkan dengan rasional agar tidak menyesal di kemudian hari.  Banyak  persediaan yang harus kita buat bila melangkah ke alam rumah tangga. Pembaca yang sudah berumah tangga pasti memahami perkara yang saya sebutkan ini.
Saya tabik kepada mereka yang mengambil keputusan untuk berkahwin di usia muda. Anda betul-betul pejuang yang berani! Semoga bahagia ke akhir hayat.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...