Selamat Datang ke Ruai Aman. Blog Berinformasi dan BerilmiahTerima kasih atas kunjungan anda. Kehadiran anda amat dialu-alukan.

Welcome To My Ruai

Jul 11, 2012

Sayang Sarawak


Pagi tadi, Program Klinik STPM SeMeKaR bagi subjek Sejarah berjalan lancar seperti yang dirancang.  Guru yang dijemput ialah guru pemeriksa kertas dari SMKS. Memang berbaloi menjemput guru berpengalaman luas seperti beliau. Sepuluh tahun menjadi guru pemeriksa kertas sejarah STPM membolehkan beliau berkongsi ilmu dan tips berguna kepada para pelajar dan juga guru sejarah. Dua jam bengkel bersama beliau sungguh tidak terasa.
Satu perkara yang menarik tentang beliau ialah kesanggupannya bermastautin di Sarawak untuk tempoh yang begitu lama. Sudah 17 belas tahun beliau mengajar di Sarawak. Satu tempoh yang begitu lama [Dah terer berbahasa Iban hehe…]. Bukan tidak ada, tetapi jumlah guru dari negeri lain yang sanggup mengajar berbelas tahun di Sarawak amat kurang melainkan guru tersebut berkahwin dengan orang tempatan. Saya dimaklumkan bahawa isteri beliau juga berasal dari semenanjung.
Secara ikhlas, saya menyanjungi orang seperti ini. Bagi beliau, tugas mendidik anak bangsa di ceruk mana sekalipun adalah keutamaan. Inilah jati diri mulia yang patut tersemat di dalam jiwa setiap warga pendidik [bukannya mengajar sebulan dua kemudian berkahwin di tempat asal agar ada alasan untuk memohon pertukaran. Maaf ye, memang tak manis nak menyebut semua ini tetapi ini realiti yang berlaku. Terdapat kes di mana guru tersebut hanya sempat berada di sekolah yang beliau ditempatkan selama seminggu. Beliau langsung tidak berkesempatan masuk ke kelas kerana sibuk menguruskan permohonan pindahnya.  Pelajar tak sempat kenal nama pun, guru dah berpindah.]
Berbalik kepada kisah guru pemeriksa kertas tadi, syabas kerana anda masih menjunjung prinsip dan ikrar pendidik.  Semoga terus menjadi contoh kepada pendidik generasi baru.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...